neděle 24. září 2023

Bairro Alto

Námořní den

Dnešní počasí hlásilo 29°C. Léto, jak má být.

Lisabon - přílet

Poslední krátký výlet za sluncem vznikl úplnou náhodou díky Vaška služební cestě. Protahl si letenky až do neděle a domluvili jsme se, že za nik v pátek přiletím.

Pracovala jsem pul dne a na pohodě stihla odjet na letiště a dostat se až do letadla, kde jsme pak 45 min čekali, než nás pustí na ranvej. Let už proběhl bez komplikací.

V Lisabonu mají metro až na letiště, takže nebylo těžké do něj během pár minut od příletu dojít. Během čekání na automat na lístky jsem od kolemjdoucího dostala stále platný lístek, takže jsem přestala čekat na automata rovnou vyrazila na metro. Lístek platil až do druhého dne :)

Cestou v metru jsme se domluvili, že na mě Vašek počká na zastávce. Naše shledání bylo dojemné. Jako rande po letech :)

Šla jsem si dát věci do hotelu a hned potom jsme šli pěšky do centra. Projeli jsme se tramvaji/lanovkou a sešli dolů malými uličkami.

Prošli jsme si centrum a zašli na večeři na vyhlášenou rýži s mořskými plody. Fotku nemám, protože jsem měla takový hlad, že jsem úplně zapomněla fotit.

Po večeři jsme šli pěšky zase zpátky do hotelu a využili toho, že má bazén na střeše a dalo si večerní koupání výhledem na město.

pátek 18. srpna 2023

Langeland den šestý

S Luci, Martinem a Vilikem jsme si dali poslední snídani a pak jsem je odvezla na vlak do Svendborgu. Čekala je dlouhá cesta až do Skotska.

Počasí u nás nevypadalo nic moc, zataženo a trochu vítr, takže jsme počítali s tím, že moře už nebude. Vzali jsme auto a projeli ostrovem až nahoru na opačný konec. Cestou jsme se stavili na pár místech, které jsme ještě chtěli vidět.

Jako první jsme jeli do pristavniho městečka Spodsjberg, které jsme si prosli. Úplně jiné než Bagenkop, kam jsme jeli na kole předevčírem, nebylo.

Následovala zastávka Oehlenschlägers Bøg, kde nás čekal mýtický buk, který inspiroval dánského básníka Adama Oehlenschlägerse k napsání dánské hymny (v níž je buk zmíněný). Cesta k němu vedla podél moře...

Třetí zastávkou byl malý zámek Tranekaer Slot.

A poslední bylo přístavní městečko Lohals až úplně na horní části Langelandu. Protože byly děti mokré z moře, zašli jsme jen do místní vyhlášené pekarny a zbytek si projeli v autě.

A pak už jsme zas sjeli k nám dolů (cca 45 km). Během cesty se zázračně vyjasnilo, zmizely mraky i vítr a mohli jsme tak ještě naposledy na pláž. Ideální rozloučení s ostrovem.

čtvrtek 17. srpna 2023

Langeland den pátý

Včera v noci jsme plánovali výlet na vedlejší ostrov Aero a po zvážení všech pro a proti jsme rozhodli, že raději pojedeme do Svendborgu do přírodovědného muzea Naturama. Nakonec to bylo lepší rozhodnutí, protože odpoledne začalo trochu pršet a v dešti by jízda na kole a objevování přírody nebylo s dětmi úplně ideální.

Naturama se setkala s velkým nadšením a strávili jsme tam 4 hodiny. Úspěšný den byl zajištěn už jen tím, že paní na pokladně nám při příchodu oznámila, že krmení mývala začíná za 5 minut, čímž nám všechny potěšila a hlavně Erika.

Pak jsme si vyzvedli papíry na hledání nejrůznějších kódů a předmětů a vyrazili na prohlídku.

Expozice spojující zkameněliny a rockové fosilie

Tři patra živočichů

Kreativní laboratoř

Na pozdní oběd jsme zašli do doporučené dánské restaurace a dali si smørrebrod s lososem, krevetami a rybou. Děti měly nachos.

Doma jsme ještě stihli jednu deskovku a pak měli poslední večeři s Luci, Martinem a Vilikem, kteří ráno odjíždějí na svoji další cestu.

středa 16. srpna 2023

Langeland den čtvrtý

Dnes jsme se zase vydali na výlet na kole a to do přístavního městečka Bagenkop. Čekalo nás 13 km tam a 13 zpátky. Slunce, krásný cesty, ostružiny.

K obědu jsme si dali ryby a k večeři taky - platyze, které jsem koupila přímo u rybářů.

Po kolech jsme ještě stihli pláž, ale z ní fotky nemám, už by to tu bylo asi trochu monotématický.

úterý 15. srpna 2023

Langeland den třetí

Dnešek byl ve znamení cesty k rybářům (dnes ryby neměli, jen krevety), loupání krevet, které Luci koupila včera (třem lidem to zabralo hodinu, protože tyhle krevety nebyly běžné velikosti, ale nějaké mini velikosti), trhání špendlíků/mirabel a ostružin na koláč č. 3, zkoušení oblečení z místní výprodeje, hraní a koupání v moři, večerní jízdy na kole a hraní deskové hry.